Min största tvångstanke

Personliga inlägg, Psykisk ohälsa / Permalink / 5
Jag vet att de är många som lider av någon form av tvångstankar som mer eller mindre ger en ångest dagligen. I mitt fall har jag hört från några från min familj att jag har utvecklat en tvångstanke som gör min vardag ångestfylld. Jag själv har aldrig tänkt att de är en tvångstanke utan mer ett "undvikande" för min oros skull så jag slipper känna ångest och rädsla. 
 
Kan börja med de vardagliga som ger mig mest ångest och rädsla. De är vårt badrum hemma hos min mamma. Vi är ju 5 personer som delar på toaletten, handfatet, handdukar och badkaret. För min del skriker de P A N I K i hela kroppen när jag ska gå på toaletten t ex av många anledningar.
 
Första exempelt är toalettsitsen. Våran toalettsits är trasigt och själv ringen som man ska sätta sig på kan glida runt på själva stolen (under) som man ska sätta sig på. Ibland när jag sätta sig försiktigt och så kan toasitsen glida så man känner av kylan från riktiga toaletten, för min del är de ren och skär panik! Vem vet hur mycket bakterier och avföring som har kommit åt där. Vem vet hur toalettsitsen ser ut under med dolda spår eller vad man ska säga som innehåller bakterier som är smittbara? Tänk då att vi är 5 personer som delar på den toaletten.. Jag vet ju inte hur dom hanterar sig när dom gör sitt där. Om jag kommer åt den riktiga "toaletten" med rumpan vill jag bara skrika och duscha av mig för att säkra mig från bakterier! 
 
Ett annat exempel är när man spolar toaletten, jag vet att toavattnet kan flyga ur toaletten i små droppar som man inte kan se om man inte stänger toalocket när man spolar. Varje gång jag ska spola så står jag i andra änden med byxorna pådragna för att inte få några droppar av toavattnet på mina ben.. 
 
Jag har samma beskymmer med handfatet, bakterier från avföring, bakterier från att någon är sjuk som inte har tvättat händerna noga som sen tar på handkranen med bakterier på händerna. För att jag ska känna mig säker brukar jag ta använda mig av min tröja som jag har på mig eller så använder jag mig utav min handled för att dra upp och ned kranen.. Och för varje gång så tvättar jag alltid händerna två gångar och sen handsprit om de finns hemma. 
 
Nästa grej är badhanddukarna som finns i badrummet. Vi alla använder alla badhanddukarna som vi själva vill! Vilket jag tycker är vidrigt rent utsagt! Om jag t ex har en handduk som jag säger sen till alla att de är min badhandduk så kan jag hitta den badhandduken blöt eller full med smink på eller om den hänger på fel sida som jag lämnade den på. Då tar jag alltid en ny badhandduk för att jag vill ha min egna utan att någon annan ka peta på den med sina lortiga händer eller haft den mellan benen. En till grej är att vi inte använder vanliga handdukar till var och en som dom flesta nog har. Utan vi torkar alltid våra händer på badhanddukarna som vi har torkat oss med när vi har duschat eller badet.. Ångest! 
Ibland kan jag till och med lufttorka mina händer eller gå in i rummet och torka mina händer där på en duk som jag vet att bara jag har använt! 
 
Sista grejen som ger mig skräck delux är som sagt bad handdukarna/handdukar när vi väl har sånna på kroken. Varje gång när jag ska tvätta min och Charlies tvätt slänger jag ALLTID i allt som finns i badrummet och ute i köket (grytlappar, kökshandduk, grythandske) i en tvätt på 60 grader. Eller om jag har varit hos min pappa i några dagar så tvättar jag alltid mina grejer som jag har haft med mig från pappa och då tar jag även med mig grejerna från badrummet och ifrån köket för att försäkra mig om att de är rent när jag ska använda dom! 
 
Min största skräck är ju att bli kräksjuk igen därav min rejäla skräck för bakterier, främst från badrummet eftersom de är där dom bakterierna finns och frodas om någon inte har gjort rent efter sig. 
---
 En annan rädsla som jag drabbas av dagligen här hemma är främst när någon sitter i badet i timtals. Då slår min ångest på, för då vet jag om jag nu skulle bli kräksjuk eller risig i kistan kommer jag inte ha tillgång till en toalett! Då får jag ännu mer ångest som gör att jag får panikattacker just för att jag inte har tillgång till en toalett när som helst på dygnet.. Hör jag att någon går in på toaletten kommer mina symtom, hjärtklappning, magen vrider sig, värmevallningar, svettiga händer, nervositet, kan inte sitta stilla och kan bara tänka katastroftankar! 
 
Mina panikattacker som jag har fått hittills under dessa 9 månader är 2 stycken. Båda har attackerna har kommit hos mamma och båda såg/kändes likadana ut bara att första gången var rädslan oslagbar. Illamående, springer fram och tillbaka för att jag är rädd att jag har blivit kräksjuk, magen krånglar, katastroftankar, svettigar, lättirriterad, oro i hela kroppen som gör att man inte kan slappna av vilket förvärrar ångesten..
 
Jag har flytt hem till min pappa båda gångerna. Första attacken var i maj, då körde min syster mig och Charlie hem oss till pappa elva på kvällen. Senaste attacken var för 2 veckor sen, så körde min syster hem mig till min pappa vid nio på kvällen. Blev kvar i en vecka hos pappa både gångerna för att jag är livrädd för att vara hos min mamma under kvällarna för de är så som attackerna verkar komma. 
 
Kan även tillägga att jag tvättar händerna så fort jag har kommer hem, om jag har varit i mataffären, diskat, städat hemma, tryckt på en knapp i hissen eller varit nere i tvättstugan, bytt blöja osv.
 
Ibland vill jag få mer attacker bara för att få lära mig att de inte är någon fara men när attackerna väl kommer vill man bara försvinna från sig själv. De är riktigt tufft att få en själv i balans.. 
 
Jag har försökt att tänka bort mina tankar när ångesten ger sig till känna men känslan är så intensiv att kroppen går på de ändå trots att de egentligen inte är någon fara.
Eftersom de har gått så långt med min kräkfobi har jag tänkt att söka hjälp för den, jag kan inte leva i en sån här skräck längre. Psyket tar sån stryk och kroppen orkar inte att alltid vara på helspänn! 
 
Jag lever med den här skräcken och ångesten varje dag här hos mamma.
 
Snart är de den 1 oktober vilket innebär inflytt hos pappa! Längtan och lyckan är enorm! Inte bara att vi får plats utan att jag får ett eget badrum!! Mitt egna badrum som ligger precis utanför mitt och Charlies sovrum🙏 
 
Min dagliga påminnelse om varför jag aldrig ska sluta kämpa⬇
 
 
#1 - - Efva:

Klokt att tvätta händerna när du varit ute exp. till mataffären. Det gör jag också alltid. Tänk så många bakterier det finns på alla dörrhandtag.

#2 - - Anonym:

Varför lagar ni inte toalettsitsen?

#3 - - Anonym:

Kan du berätta lite om hur det var när Christopher blev dömd för våldtäkt på dig? Vet att det var för att du var under 15. Vet det därför han hade svårt att skaffa jobb?

Svar: Nej tyvärr, de tog jag upp tidigare i ett inlägg men jag fick för mycket skit av hans familj så de togs bort.
Johanna

#4 - - Jennifer:

Går du hos någon psykolog? Annars borde du verkligen söka hjälp. Det GÅR att bli av med sådana här fobier, med panikångest osv. Med rätt hjälp <3 Ibland tar det ett tag att hitta rätt psykolog och rätt terapiform också.

#5 - - Anonym:

👍☺

Till top