Heltids mamma

Personliga inlägg / Permalink / 2
Härliga nyheter men dom härliga nyheterna ger mig sjukt mycket ångest inombords.. De är så att jag ska bli ensamstående mamma på heltid från och med i november månad. Jag personligen tycker att de ska bli superkul att få ta del av min sons liv på heltid men de innebär ju väldigt mycket ansvar. Eftersom jag kommer ha allt ansvar till 98% under ett års tid själv får jag en sån ångest klump inombords. Mitt psyke är inte så mycket bättre nu när alla sjukdomar börjar, främst dagisbacillerna som jag är extremt rädd för. Något jag verkligen grubblar på är ju just vinterkräksjukan som har satt sina spår inom mig. De kommer absolut bli en utmaning men jag känner mig inte riktigt på en sån kort varsel som de blev.. Jag är 110% redo att ta tag i min emetofobi (kräkrädd) med hjälp av både hypnos, KBT, akupunktur! You name it! Jag måste ta tag i mitt mående för att jag ska kunna klara av det här! 
 
Att ha Charlie här tror jag kan hjälpa mig mycket i vardagen också så att jag inte svankar ner i dåliga vanor, utan att jag får mig en daglig rutin med sömn, mat som nuförtiden ser kaos ut. Iomed att jag kommer ha Charlie på heltid innebär de att allt ansvar står på mig. 
 
Jag kommer vara den som får åka iväg på alla sjukhusbesök, möten osv. Att få allt ansvar fast att vi har delad vårdnad känns läskigt. För att förtydliga allt de här är de så att C har valt att ta ett jobb där han inte kan ha Charlie under veckodagarna utan bara varannan helg! Jag tycker de är lite taskigt gentemot mig som också vill kunna jobba och ha ett "normalt" liv, vilket jag nu måste skjuta upp för att jag ska hjälpa honom. Dock ska jag ju ta tag i ångesten och i kräkfobin men jobb får jag tyvärr skjuta upp tills jag hittar något som passar i våran vardag. Allt måste ju gå ihop med dagislämningar / hämtningar. Arbetstider, framtida sjukhusbesök mm. Men de kommer nog lösa sig men pressen ligger och trycker på en! 
 
För övrigt så har vi nu bott hemma hos min pappa i ca en månad. Vårt rum ska jag fixa för att de ska bli så hemtrevligt som möjligt och Charlie ska få en egen säng för just nu delar vi på en 180 cms säng. Inte de mest optimala att ha Charlie på sig varje natt😅 
 
De var väll allt för nu! Eftersom Charlie kommer bo hos mig på heltid kommer jag nog att uppdatera oftare för att jag och Charlie ska kunna blicka tillbaka på den här tiden i framtiden! Känns kul att få tillbaka bloggandet och skrivandet igen😊 
 
Våran resa forsätter och snart öppnas ett nytt kapitel♡
 
#1 - - Efva:

Om Christopher flyttar och du blir ensam ansvarig skall ni väl inte ha delad vårdnad. Det betyder ju att han slipper betala underhåll till Charlie. Sök ensam vårdnad.

Svar: Jag har redan försökt då delad vårdnad men han vägrar och jag vågar inte gå till rätten ifall jag får ett nedslag.. Enligt min mening är delad vårdnad delat ansvar men de tycker tydligen inte han.
Johanna

#2 - - Anonym:

Du kan (och ska) visst få underhåll av pappan trots att ni har gemensam vårdnad! Om han inte ger det självmant varje månad så ansök via försäkringskassan så kräver dom honom på pengarna och du får det utbetalat via dom.

Själva vårdnaden handlar med om det juridiska såsom att söka skola, pass, läkarjournaler osv.

Till top