Röntgen

AMC / Permalink / 1
 Igår var det äntligen röntgen för Charlie. Det var lite spänd stämning mellan mig och Christopher under tiden som vi var där tillsammans med Charlie. För det första skulle vi till en helt ny byggnad som låg bakom Karolinska sjukhuset i Solna. Vi hade mer eller mindre ingen aning om vart vi skulle, när Charlie har haft tider på Astrid Lindgren var vi alltid varit där på AL men inte den här gången. På kallelsen stod det att vi skulle till huvudbyggnaden på "gamla ks" så vi gick dit och frågade vart vi skulle varv personalen i kassan sa att vi skulle till det nya Karolinska / Astrid Lindgren. Ut i kylan igen för att försöka hitta ingången. Vi gick runt bakom sjukhuset och på vägen vid en avfart mot motorvägen slängde jag en blick på en liten stylt där adressen stämde överens med det som stod på pappret! Yes vi hittade det😋 
 
Vi anmälde oss i kassan innanför entrén och sen åkte vi upp till våning 7 och anmälde oss där. När det väl blev våran tur fick vi gå i en lång korridor med stora feta palatsdörrar på vänster sida av korridoren. Lite små läskigt med den sterila miljön tillsammans med tre feta dörrar, lite obehagligt. Ena dörren öppnades till skelettet/lungor och där fick vi gå in. 
 
Det enda som finns i röntgen rum är en säng som står i mitten av rummet med en stor kamera som man kan justera kors & tvärs åt alla håll!
En blå hård madrass, en stel kudde med ett vitt lakan på och en underlägg som skydd om barnet skulle kissa på sig. På väggarna hängde det tavlor med fåglar på. 
 
Christopher har aldrig varit med på en röntgen så jag fick instruktioner från personalen om hur jag skulle hålla i Charlie. Först togs det bilder av Charlies armar, armbåge och handleder. Då fick Charlie sitta i mitt knä. Dom korten gick rätt så fort att ta. Sen fick Charlie lägga sig ned på sängen som ser så sjukt obekväm ut. När Charlie låg på sängen började man ta bilder på Charlies armar i böjt läge, då fick jag hålla i Charlies handen på hans mage medan man fick trycka ut armbågen för att få en böjning. Man fick ta i så mycket för att hålla alla delarna på plats inför fotot.. 
 
När armarna var klara gick man över till höftpartiet som gick jättebra att ta, Charlie fick ligga helt rakt på sängen. Jag höll i benen och Christopher fick hålla i överkroppen. Det var så olika ställningar hela tiden och man tog separata bilder på höger och vänster så jag fick springa fram och tillbaka hela tiden😅 
Men allt gick iallafall bra! Charlie var jätte duktig som låg stilla när man mutade med glass. Christopher satt för det mesta och lekte med Charlie, som i sin tur fick sådär.. Charlie rörde sig heeeela tiden för att Christopher flaxade omkring, skulle peka och visa saker hela tiden så Charlie var ju tvungen att röra på sig för att kunna se och ta på det som Christopher visade. Det var lite tufft att hålla samma position ett tag utan att benet eller att foten skulle komma ut ur bild. 
 
När bilderna var tagna och klara skulle en läkare kolla på dom för att se om man ville ta en extra om någon bid blev otydlig eller suddig osv. Då passade vi på att sätta oss ute i väntrummet för att leka lite. Vi satt där i säkert 10 minuter innan vi blev kallade in igen för att ta extra bilder på fötterna och ena armen i böjt läge. Gick jättebra nu också förutom att Christopher petade på alla sakerna som han sen la tillbaka på sin rätta plats utan att sprita efter sig. Jag blev lite irriterad för hans klå fingrar som petade och tog på allt som man inte ska peta på. Man borde ju förstå själv att man är på ett sjukhus där ska inga bakterier finnas och sen om han ska pilla på allt med sina händer. C och Charlie var inne i ett skåp och tog ut en samma prylar som han sen la tillbaka men där stoppade jag honom och bad han att sprita innan! Man blir så irriterad iallafall jag när en 24 åring beter sig som en 4 åring som ska peta och leka med allt som man inte ska peta på utan att be dom sprit innan. 
 
Låter kanske lite petigt från min sida men man måste visa respekt mot sjukhuset och om man tar i något som får bakterier på sig som personalen missar så kanske någon blir sjuk av det. Får en infektion om någon är nyopererad med öppna sår eller så. Jag tar sånt seriöst och tänker mig för innan jag börjar peta på saker, kanske bara är jag som tänker och gör så. 
 
Slutet gott allting gott, vi hittade tillbaka till bilen iallafall😊
#1 - - Annica:

Men får du vara med under röntgen när du är gravid?
Jag fick inte vara med när min hund skulle röntgas o jag var gravid...

Till top