Koloskopi & Gastroskopi

Personliga inlägg, Psykisk ohälsa / Permalink / 0
Då är de dags att få magen undersökt efter ett års konstant oro & smärta. Anledningen till att jag ska göra dessa undersökningar är för att jag under 3 års tid har haft en pendlade magvärk i samband med stress och prestationsångest, som jag har kunnat kontrollera med läkemedel. Har även haft som skov mellan attackerna men det senaste året har min mage utvecklats till dagliga smärtor och symtom som visar sig på olika sätt. 
 
För 2 år sen åkte jag in på akuten med magsmärtor som visade sig vara IBS. Troligtvis pågrund av stress, inte helt säkert men de var troligtvis att mitt psykiska mående väckte IBSen till liv. Magkatarr fick jag i år pågrund av min ångest och ständiga oro som har med min emetofobi att göra. Att gå runt konstant med stark ångest varje dag gjorde min mage i uppror. Allt började med att jag fick reda på att jag var gravid med andra barnet och det var då som alla symtomen började. En vecka innan jag fick positivt på graviditetstestet mådde jag så dåligt som likande ångest och från den dagen som jag plussade framtills att aborten gjordes i februari iår har mitt mående bara sjunkit. 
 
Sen i februari har jag levt med ständig ångest, hälsoångest, emetofobi, socialfobi, fobi för all slags närvaro av människor generellt. Vilket i sig har fått min kropp att gå på helspänn som min magen har reagerat på. Varje dag känner jag av min mage som gör mig vettskrämd och ångestfylld. 
 
Jag har gått till läkaren ett antal gånger i månaden för att jag är konstant rädd att något är fel fast det bara är psykiskt. Men jag får verkligen panik om jag känner av något som inte är "normalt" i min mening som egentligen är helt normalt för vem som helst. Då bokar jag en läkartid direkt till en läkare alternativt en tid till en gynekolog. För några veckor sen fick jag ett sånt infall igen att jag var sjuk eller att jag hade brist på något i kroppen att jag självklart gick till en läkare för att ta prover och bli undersökt. Fick självklart inte ta prover för att jag var där rätt så nyligen för provtagning så det fick jag inte ta. Däremot fick jag en tid till koloskopi / gastroskopi undersökning. När dagarna började närma sig fegade jag ur för man ska ju laxera sig kvällen innan vilket resulterar till dålig mage och andra symtom som illamående och kräkning! Ett big nono! Fick iallafall en ny kallelse som är nu på måndag den 18 december..
 
Den senaste veckan har jag haft en molande och huggande värk i magsäcken, längst båda revbenen och i "tjej" magen tillsammans med andra symtom.. såklart..
 
Jag försöker hålla mig till att fortfarande gå på undersökningen för att lugna mig själv, att min insida är fullt frisk och att mina smärtor och symtom beror på de psykologiska. Är livrädd just nu för imorgon söndag, ska jag börja laxera mig och jag bokstavligt talat freakar ut. Har försökt att förbereda mig på de värsta men de är så svårt att hålla sig lugn just nu.. Rädd som jag är ringde jag faktiskt till mottagningen igår för att fråga om jag kunde bli söva alternativt att jag kunde få all slags ångestdämpande.. Sövd kommer jag inte bli men däremot skulle jag få ångestdämpande som jag också kan blanda med mina atarax som kan göra mig sömnig, för jag är livrädd! Vill inte känna något eller höra något under själva undersökningen. Sköterskan i telefonen såg på skärmen att jag lider av ångest och lugnade ner mig lite inför måndagen.. Vill bara klara mig igenom morgondagen och måndagen.. 
 
Något jag har lärt mig iallafall är att ångest är fan inte lätt att leva med och speciellt inte när man är i min position..💔  Som tur kan jag ventilera mig med mitt hjärta som försöker lugna mig även om jag drar allt väldigt kortfattat. Berättade idag att mamma ska kolla magen hos en doktor och att mamma är lite rädd.. Hjärtat mitt pussar mig på pannan med ett stort leende och säger, inte farligt mamma❤❤ 
 
Jag ska tänka på de Charlie, du är min styrka, min motivation att bli av med all slags psykisk ohälsa så gott de bara går.
 
♡ I love you♡
 
Till top