Julhelgen

Random / Permalink / 1
22 december
Första arbetsdagens som provjobbare gick över förväntat. Jag fick börja klockan sju på morgonen och kom dit och möttes av många leenden och värma hälsningar från personalen. Ett riktigt bra bemötande tycker jag som kanske ansågs som tyst och lite skygg i början som senare under dagen lättade. 
 
Under fredagen skulle de serveras jullunch så ja det var väldigt stressigt iomed att jag var alldeles ny och visste inte hur allt funkade. Hur man skulle bete sig eller röra sig i köket och i disken. 
 
När jag kom dit på morgonen fick jag min första arbetsuppgift vilket blev att hacka grönsaker. Hackade sallad, tomater och gurka som jag sen fick lägga i små burkar tillsammans med en kille som också var där på prov. Jättetrevlig kille som dessvärre inte pratade så bra svenska men vi kunde kommunicera trots lite missförstånd påvägen. Vi fick lägga sallanderna i lite större byttor när dom var i små plastbyttor, som skulle skickas till förskolor, beställda ordrar till pensionärer och till våran restaurang. 
 
När sallanderna var klara fick jag och den här killen ta emot leveranserna som kom lite då och då under förmiddagen. Fick kolla att allt stämde med mat varorna och på papprena som skickades med. Inte den skönaste uppgiften eftersom de var ca 10 stycken påsar med 10 kg potatis som skulle placeras i deras kyl som för de första var iskallt. Trångt utrymme och iprincip alla hyllorna var fulla med deverse grönsaker, potatis, en vagn som stod i gången fylld med varor. Vi fick ta bort några "gamla" varor för att få in dom nya för att sen lägga tillbaka dom "gamla" så att dom kunde användas upp innan dom nya. Det var lite spring mellan kylen, skafferiet och frysen. Efter en stund fick vi kläm på det och allt fick plats, tack och lov!🙏
 
Efter leveranserna fick jag och den här killen ta plats i disken. Restaurangen öppnade klockan tio och efter de började människorna komma in. Inom en timme var restaurangen full med pensionärer, assistenter, familjer till dom äldre, personalen på hemmet mm. Allt var som en dimma. Jag som lider av socialfobi, trånga utrymmen, folksamlingar, oljud, tog jag situationen rätt så bra trots att ångesten låg i ryggraden hela dagen. Som tur hade jag alltid något att göra eller att tänka på som självklart hade med mina arbetsuppgifter att göra, så hann man knappt tänka efter och känna paniken i kroppen. 
 
När restaurangen öppnade var min uppgift att hjälpa till med disken och hålla koll ute i resturangen. Hålla de rent på alla slags ytor där de fanns mat på borden, golven, runt själva julbuffén, hålla koll på hur mycket mat som fanns kvar i buffén så att de aldrig låg tomma fat. 
 
Inne i diskrummet fick jag ta emot den rena disken och ställa alla redskap och tallrikar på rätt plats. Eftersom att de var jullunch tog ju alla bestick, glas och tallrikar slut rätt så ofta. Man fick inte en lugn stund förens klockan blev två, då stängde nämnligen buffén för dagen. Alltså fick man hålla igång i sju timmar innan man kunde få hämta andan, ta frisk luft, sätta sig ner och bara va. 
 
En fartfylld dag. Lite efter två tiden kom de bara några få kunder som satte sig ner för att dricka kaffe så jag fick äntligen ta min rast och sen bestod resten utav passet disk. Jag slutade egentligen vid halv fyra men vi hade så mycket att diska att jag inte kom iväg förens kvart i fyra och vi fick lämna tre serverings ställningar fyllda med brickor med disk.. Chefen tyckte att vi (jag och killen) hade skött oss så bra under dagen att vi fick gå trots att de var massvis med disk kvar. 
 
Om jag summera allt under fredagen har jag bara ett kort och gott svar, SKITKUL! 
 
Jag trivs som bara den med personalen. Alla är urgulliga och jättetrevliga trots att jag frågade vart all disk skulle stå och så fort en uppgift blev klar frågade jag direkt vad jag skulle göra härnäst för att inte verka lat eller oförskämd! Nej men jag gillar det här jobbet!😊 
--
23e december
Ännu en arbetsdag väntar. Kom dit och fick börja att hacka grönsaker som skulle ut i resturangen och några stycken som skulle skickas iväg till kunder på andra ålderdomshem. Denna morgonen fick jag jobba med en helt underbar tjej som bara utstrålade en sån välkomnande energi! Det första jag la märke till var att hon bara hade en hand och jag blev ju självklart lite nyfiken. Jag är inte den som är tyst om sånt eftersom jag själv har en son med funktionsnedsättning och jag är en sån som också vill att människor ska KOMMA fram om dom undrar något istället för att glo.
 
Först stod vi vid en varsin bänk och fixade salladen. Små pratade lite för att bara känna av stämningen och i tystnadens stund var jag bara tvungen att fråga. Bad om ursäkt först för att inte verka oförskämd eller så men hon tyckte bara att de var kul att jag frågade. Hon berättade om sin hand och jag sa efteråt att jag frågar just för att min son själv är född med en funktionsnedsättning och att jag blev lite nyfiken. Eftersom Charlie är född med de som han är född med är jag rädd för vad han kan utsättas för i framtiden. Alltså jobb, framtida familj, skolgången. Vill liksom veta hur hennes livsgång har sätt ut för att jag ska på något sätt kan förbereda mig på hur Charlies framtida liv KAN se ut. Och ja, jag vet att det ser annorlunda ut för alla människor men jag vill ändå fråga sånt just för att jag är nyfiken och för att människor med all slags "funktionsnedsättning" är så inspirerande! Hur dom handskas med sitt handikapp osv. Vi fick iallafall en jättebra connection😊 
 
Vi fixade salladerna. Städade rent bänkarna och fortsätta med nästa uppgift. Under förmiddagen fick jag skala 3 kg potatis som redan var skalade som jag fick ta bort där skalet fortfarande satt kvar. Städade undan och efter de fick jag hjälpa till i köket med en av kockarna. Vi skulle förbereda 100 stycken matlådor med kall julmat. Var en matlåda med tre fack där jag skulle lägga i julskinka, inlagd sill, olika såser, ägg med majonnäs osv. Allt som man kan äta kall på julbordet fick jag lägga i matlådorna.
 
Dom 50 första blev jag inte alls stolt över.. På sidorna var det dräll lite här och var, placeringarna blev inte den bästa. Jag hade så svårt att förstå kocken som jag fick vara med. Svenskan var inte den bästa och uttalet var inte den bästa heller men som tur kunde hon visa först och jag fick göra samma efteråt. På så sätt fick vi de att funka! När dom sista 50 matlådorna skulle göras blev jag faktiskt otroligt stolt över! Jag frågade innan, tog en av dom färdiga lådorna för att ha en som mall bredvid mig och på andra bänken stod en annan kock som gjorde iordning sitt som jag också kunde fråga om jag blev tveksam. Upplägget blev mycket finare. Inte lika mycket kladd och dräll. Portionerna blev identiska, alltså alla fick lika mycke mängd i varje låda! Blev riktigt stolt över dom sista 50 stycken😊 
 
När jag väl blev klar hade min kock påbörjat sin arbetsuppgift redan så jag fick ta tag i det sista och fick smälta ett plastskydd på alla matlådorna. I början var jag lite små rädd eftersom jag är rätt så skakig av mig och jag skulle ha mina händer nära en stor platta med värme. För att kunna få tag på plastrullen som ska över matlådan måste jag vara försiktig just för att locket ovanför är dunder varm. Jag klarade mig försiktig från brännskador och alla 50 matlådor blev klara! #Stolt
 
Därefter fick jag hjälpa till ute i resturangen. Lägga sylt i små plastaskar med lock som skulle användas i dag. Fick även soppa rent golvet ute i resturangen efter jullunchen som var dagen innan. Därefter fick jag hjälpa till att fixa matlådor som skulle skickas iväg. Var ett par stycken som skulle vara klara innan en viss tid så pressen var enorm.. Dom första matlådrorna skulle jag lägga i schnitzel, potatisklyftor och rödvinssås. I sista blev de fisk, potatis och grönsaker. Blev lite dräll men jag bad ursäkt när jag väl blev klar. Skämdes lite men de var ju första gången plus att jag hade en deadline!😇 
 
Resten utav dagen fick jag hjälpa till med disken och därefter fick jag gå. Ca 15.30! Ännu en rolig och bra arbetsdag och bästa utav allt var att chefen tog in mig i sitt kontor och bad mig komma tillbaka😍😍 
 
Den 1 januari ska jag tillbaka igen!
 
Följ mig på snapchat; Yohannatheshit
 
#1 - - Erica:

Låter som en spännande & rolig dag. Kul att testa på någonting nytt 😊🌸

Till top