Tyck inte synd om dig-Svaren från frågestunden

Frågor & Svar / Permalink / 4
 
Varför skaffar du inte ett jobb?
Det är svårt att bara skaffa ett jobb bara sådär men jag söker aktivt jobb varje vecka. Jag kan inte på skynda deras sökande efter en lämplig kandidat till deras företag. Jag söker jobb varje vecka och skickar in mitt cv till runt omkring 10 stycken olika företag i hopp om att någon ska "godkänna" mig. Ibland hittar jag fler tänkbara jobb där dom kan anställa mig och ibland kanske jag bara hittar 2-3 stycken. 
 
Hur mår du i allmänhet?
Dom senaste 2-3 dagarna har det funkat rätt så bra faktiskt. Jag har försökt att tänka bort alla negativt tankar som har resulterat att jag mår bättre i psyket och försöker att hitta vägar att gå för att må bättre. 
Det tar sin tid att bli bättre när man har legat på botten. Man ska aldrig ta ut glädjen i förskott för man vet aldrig när man kliver i nästa grop igen. Men för tillfället mår jag bra och hoppas att det fortsätter så😊
 
Hur hade din vardag sett ut om Charlie hade fått ett syskon? Skulle du velat plugga eller jobba under den tiden? Hade du bott kvar hos din mamma första tiden med spädbarnet eller flyttat? Hur mår du efter aborten?
Om Charlie hade fått ett till syskon till hösten hade vi flyttat till min pappa. Det var min tanke för där har vi plats och lugn och ro.
Jag skulle även hinna få ett körkort som skulle underlätta allt som har med vardagen och göra. Min vardag skulle nog inte se så annorlunda ut förutom att jag är hemma med ett spädbarn istället för själv som jag är nu. 
Jobbat hade jag kunnat göra men det är väldigt få som tyvärr vill anställa en som är gravid men mina tankar var åt det hållet ja. 
 
Det har gått lite mer än en månad sen aborten gjordes och jag mår väll okej. Det är tufft att se andra som är gravida som är beräknade till just september som jag skulle vara beräknat i. Jag försöker att inte tänka på det så mycket men ibland kommer det ikapp en.. 
Jag försöker se det positivt och försöker utnyttja tiden som jag har med Charlie till något positivt😊 
 
Skäms du inte då våra skattepengar går till att sådana som du som inte jobbar.
Jag skäms inte för jag betalar själv skatt varje månad😉
Min årsinkomst ligger över gränsen för att inte betala skatt och mina pengar som jag får är också skattade precis som alla andras som får lön. 
 
Dålig stil att skriva sådär 👆🏽 Våra skattepengar går inte till dem som jobbar. Så sök fakta innan... 

Hur är det med din panikångest? Jag pluggar inom det ämnet och vore kul å veta mer om det även fast du skrivit hur du känner och vad du upplever det som vore det kul ändå om något sånt inlägg. 😊 

Du är super, bry dig inte om pappskallarna som skriver kommenterar utan att veta hur du lever. Man ska inte bli dömd utan man träffat personen. 😁
Min panikångest dom senaste dagarna har varit under kontroll! Mår bättre men man går på tå för man vet aldrig när nästa bakslag kommer. Försöker njuta av stunden när jag är ångest fri😊 
 
Absolut kan jag göra det men behöver isfåfall lite frågor kring panikångesten så det blir lättare att veta vad ni vill få svar på😊
 
 
Vad håller du på med nu? Pluggar? Jobbar? Vad är dina framtida planer 😊
 
För tillfället går jag bara hemma om dagarna och försöker koncentrera mig på att plugga körkort. Vid sidan av så söker jag jobb som jag skrev i en fråga längre upp. Det är inte så lätt att få ett jobb i dagens samhälle som kräver en hel del som jag tyvärr saknar. Men jag ger inte upp hoppet än! Kollar runt lite smått då & då men jag har minst 1 dag i veckan då jag sätter mig ner och kollar igenom alla olika delar av Stockholm. Skickar iväg ca 10 stycken cv som är potentiella för mig och som jag tror att jag kan få. 
 
Mina framtidsplaner är ju att få körkort innan året är slut! Det är mitt främsta mål som jag måste klara för att utöka mina chanser till att få ett jobb. Förhoppningsvis har jag körkort inom en snar framtid😄 
 
Jobbsökandet går inte så bra som jag hade hoppats men jag tar det som det kommer. Väntar just nu på att få svar från ett jobb som ska hörs av sig inom någon vecka för en intervju så jag håller fingrarna! 
 
Skulle jag få ett jobb innan året är slut kommer jag spara dessa pengar och lägga undan till en bostad för mig och Charlie. Blir det en rimlig lön så ska jag unna Charlie en oförglömlig sommar med massa äventyr och roligheter😍 
 
Hur gick det med ditt jobb på BR?
Det gick superbra! Tyvärr var det bara under julen som jag fick jobba som var under tre veckor.. Men det var riktigt kul och skönt att få hålla igång om dagarna.
Trivdes ganska bra förutom att några ur lager personalen som jag arbetade med var lite otrevliga till och från men det gick bra ändå😊
 
Fast vadå pappskallar? Sanningen är ju att Johanna med hennes bostads/barnbidrag och Charlie med alla skenor/rullatorer etc kostat tiotals om inte hundratals miljoner i skattemedel hittills. Sjukt hur vissa här ser hennes liv som ett spännande projekt som går åt helvete, "hur går det med panikångesten :)" som om det skulle ha något spännande underhållningsvärde...
Nej men vilken atityd du har.. Det kommer du inte långt med😔 
 
Om du tycker så om min ekonomi så kanske du bör avsluta ditt jobb om du inte vill hjälpa människor i samhället. Inte bara för sånna som "mig" utan för alla som behöver hjälp.
 
För att underlätta din frustration kanske vi kan säga såhär, dom pengarna som går till Charlies behov så som rullator, ortoser mm. Vi kan säga att det är mina nära och kära som betalar för hans kostnader så slipper du få ångest av att dina skattepengar går till min son. Jag kan inte rå för att barn under 18 år får gratis sjukhusvård och att allas skattepengar ingår i hans och andra barns vistelser på olika motagningar! Skyll inte på mig att Sveriges system är såhär, jag kan inte påverka deras beslut tyvärr🤔 
 
Jag kan söka om fler bistånd men jag väljer att avstå för att dom pengarna kan gå till något mer vettigare istället!
 
Ja mitt liv är lite åt helvete men jag är nog inte den enda personen i världen som har det svårt. Alla människor har det lite upp och ner ibland och inte bara jag. Du blir inte lyckligare av att trycka ner människor som redan ligger ner som försöker ta sig upp igen. Vad vinner du på det?
 
Håller med ovanstående.
Ta tag i ditt liv och sluta vältra dig i självömkan.
Jag tar ju tag i mitt liv genom att söka hjälp för min psykiska ohälsa, genom att söka jobb varje vecka, ta körkort och övningskör. Vad vet du om vad jag gör och inte gör? Allt står inte utskrivet här vettu så det är lätt att säga en sak utan att man inte vet hela helheten😅 
 
#1 - - Anonym:

Vi andra kämpar men du verkar vara så lat. Väx upp. Du har ett barn så det är nog dags att skaffa jobb och rycka upp sig

Svar: Vissa verkar ha problem med synen alltså. Det står klart och tydligt att jag söker jobb. Vad är det ni missar? Jag söker jobb, jag pluggar körkort, jag sparar pengar för ett boende. Hur kan jag vara lat när jag inte kan spolare fram tiden? Allt tar ju tid och allt går inte på två sekunder direkt. Yes jag har ett barn just därför tar jag hjälp för min ångest, söker jobb och försöker fixa ett körkort. Hur kan jag växa upp när jag redan är på väg till det som jag strävar efter?🤔
Johanna

#2 - - Y:

De som du får är skattat JA. Men de pengarna har du fan inte tjänat själv

#3 - - Felicia:

hon kanske inte tjänar dem själv men hon får väl bidrag som hjälper henne så hon ska klara sig som många andra som är arbetslösa gör? Även jag har också fått pengar för att ha varit arbetslös. Snälla sök fakta och gå inte på andra och nätmobba och lek inte att ni är någon bakom skärmen.

Om Johanna vill berätta om sitt barn och skriva så låt henne och bry er inte om hennes uppfostran till hennes barn och hur hon lever? Försök ta hand om erat egna liv istället. Blir så nedrans förbannad av anonyma kommenterare som trakar ner andra.

#4 - - Anonym:

Det som sticker u folks ögon (tror jag) är att det finns väldigt många ensamstående föräldrar med psykiska problem som jobbar och försörjer sig samtidigt. Att det inte skulle finnas jobb är absolut inte sant och Johanna har själv sagt upp sig från minst två jobb därför att de inte passade henne. Att söka 10 jobb i veckan och plugga till ett körkort kan knappast fylla en vecka och då finns det bra många vettiga saker att fylla den med. Tex läsa upp grundskolebetygen för att skapa bättre förutsättningar i framtiden.
Jag har ingenting emot att skattepengar går till bidrag till människor under en period men det gäller at ta sig ur den perioden och visa att man har ambition att försörja sig själv och sitt barn.

Till top