Läkarbesök inför operation

AMC / Permalink / 1
 Gokväll allesammans😃 

Idag var jag, Charlie och Charlies pappa på möte hos Charlies kirurg, angående den kommande operationen som är planerad i slutet på mars. Mötet var rätt så kortfattat som innebar infomation om den kommande operationen som kommer bli i höger armbåge och höger handled. 

Först fick Charlie ta av sig sin tröja för att Eva, som våran ortoped och kirurg heter, ville mäta hur många grader Charlies arm kunde böjas och även hans handled. Armbågen kunde böjas i 30 grader och handleden ca 40 grader med Evas hjälp. Charlie har inte riktigt den förmågan att kunna böja så mycket på sina lemmar som det så fint heter på medicinspråk. Utan Eva fick böja och hålla en speciell mätsticka som ser ut som en linjal ungefär, bara att man kan justera den åt olika håll med en massa siffror på. Låter säkert omöjligt att föreställa sig när man läser såhär men jag vet inte hur man annars kan förklara så att alla förstår. Åter till ämnet iallafall så vill man få Charlies armbåge i 90 vilket i dagsläget är omöjligt så i det ingreppet kommer man att förlänga senan i hans triceps. Om ni känner precis ovanför eran armbåge kommer ni att känna denna senan.. Ingreppet i handleden kommer samma metod att göras, alltså att en viss sena kommer att förlängas. Detta ingrepp kommer att göras på ovansidan av handleden och inte under ifrån vilket jag först trodde. Charlies ärr kommer se ut som ett armband, bara på ovansidan. När Eva förklarade hur ingreppet skulle gå till blev det kanske lite för magstarkt för mig. Jag är känslig när det kommer till att se och känna senor. Blir äcklad och tyccker det är otroligt obehagligt att ens titta på senor som är tydliga.. Ryser bara av att skriva det nu! 😂
 
Något jag oroar mig för är läkningstiden efteråt. Charlie kommer få bära gips i ca fem veckor med stift som förhoppningsvis inte är synliga.. Jag tycker att dessa stift är obehagliga och jag är orolig för att stiften ska ligga och trycka på i handleden som troligtvis kommer få Charlie att känna smärta, eventuellt att han kanske slår i stiftet om den skulle vara synlig utanför gipset.. 
 
Nästa vecka ska vi till sjukhuset igen för ännu en möte med narkosläkaren och sjuksköterskan😊
 
#1 - - Anonym:

Hej, tack för att du delar med dig! Vi har precis fått veta att vår son som är fyra veckor har AMC. Hoppas operationen går bra! /Karin

Till top