C H A R L I E

AMC, Personliga inlägg / Permalink / 1
Eftersom jag inte har varit så aktiv här förutom mina inlägg om min psykiska ohälsa så tänkte jag ha ett inlägg om Charlie som bloggen främst ska handla om. Bloggen ska ju handla om vårat liv som ung mamma och om Charlies utveckling och hans framsteg med hans AMC, (Arthrogryposis Multimex Congenita). 
 
Till och börja med kan jag ju säga att han växer utan dess like! No joking! Charlie har gjort så stora framsteg i utvecklingen som jag tycker är stort iallafall men jag vet ju inte hur ni ser på de.. Kan börja med gåendet som nog har varit de första och största som någonsin har hänt alla runt omkring Charlie speciellt honom själv. Från att inte kunna gå eller ens kunna stödja på fötterna under 3 års tid till att börja använda sin rullator som han fick i mars (?) tror jag att de var. Nu för tiden springer han fram oavsett väder & vägar han går på! Han ska upp på allt och har lärt sig flera sätt att ta sig fram på med sin såkallade BMW som han har döpt den till! Charlie älskar sin rullator och den används dagligen hemma och på förskolan. Om man råkar glömma att ta med sig den blir han ledsen och hela hans dag är mer eller mindre förstörd. Nu när han äntligen "känner" sig likgiltig med dom andra barnen i hans ålder så vill han ju vara precis som dom. Få springa runt och vara med alla barnen och få springa och få känna sig delaktig. Känna sig lång och inte alltid vara den kortaste där han befinner sig♡ 
 
Charlie har blivit så mer självständigt & han har aldrig riktigt vågat släppa taget om sin rullator sen han fick den men ack alltså! Som sagt så har Charlie gjort stora framsteg och ett utav dom är att han mer och mer har börjat släppa taget om sin rullator för att ta sig fram själv! Vi brukar öva någon gång om dagen att han får gå en halv meter till mig eller till sin rullator. De blir mer och mer men han är fortfarande lite skeptisk men han är så duktig att man smälter av stolthet😍😍😍 
 
Ibland går han även och håller handen när vi är ute och går vilket är väldigt nytt! Tidigare har de ju varit vagnen och rullatorn men nu när han börjar tro lite mer på sig själv att han kan så vågar han ta de steget! Halkar han eller snubblar så är han uppe på benen igen som om inget har hänt, oftast så fnissar vi lite och sen fortsätter vi♡ 
 
Finns video på våran instagram där han tar sina första steg själv; Yohannaistheshit
 
 
 
 
Ännu ett framsteg är att försöka bli blöjfri. De är något som jag nyligen har börjat med medan förskolan har försökt få Charlie att gå på pottan då och då när han själv har sett andra barn använda pottan. Men här hemma är de fortfarande ganska nytt. Jag försöker att få honom att tycka om pottan och än så länge har han gjort båda behoven på pottan med lite gnäll emellanåt. De går framåt där också även om pottan inte är så aktuell men ibland så kan jag sätta honom på pottan och då brukar han oftast kissa. Charlie har ju lite problem med sin mage sen han var en liten bebis. Han är väldigt hård i magen = hård avföring. De gör lite ont när han gör nummer två och det tar en bra stund att få ut allt för att han är så hård i magen så han vågar sig inte riktigt på pottan, de har hänt 3 gånger att han faktiskt har bajsat i pottan! Då vart man ju lite stolt även om man höll på att kräkas av lukten😅 
 
Ibland får han gå runt med kalsonger istället för att gå runt med blöja. De blir ju väldigt mycket tjat och "genomgång" när kalsongerna åker på..
 Charlie, om du behöver kissa eller bajsa måste du ropa att du behöver gå på toaletten! Okej?
-Okej mamma. 
-Så vad ska du göra om du blir kissnödig eller bajsnödig?
-Skrika JAG BEHÖVER KISSA! JAG BEHÖVER BAJSA! 
-Behöver du kissa nu? 
-Nej mamma, med en irriterad blick😅 
 
De var vid ett tillfälle förra veckan när jag och Charlie var iväg till habiliteringbad i Bergshamra glömde jag självklart blöjor.. Paniken som kom när vi skulle klä på oss efter att vi hade badat och märker att man glömde blöjorna.. Då var de två alternativ, sätta på honom en binda som jag hade i jackan eller låta han åka hem utan.. Yes han fick åka hem utan! Innan vi gick kissade han i duschen för de var de enklaste för oss båda så där kissade han😅 
 
Började gå ut och vi gick från Bergshamra till Danderyds sjukhus för att jag skulle få röra lite på mig. Frågade då och då om han behövde kissa men ikke! Väntade på bussen i ca 15 minuter och glömde att fråga om han behövde kissa innan vi klev på men de kom jag på när vi var halvvägs till Täby centrum. Jag frågade om han behövde kissa vilket han inte behövde men för att inte stressa honom på något sätt så sa jag att han får kissa när vi kommer till centrum på en liten toalett och inte en stor toalett. Och de ville ha göra, tror nog att han blev lite fundersam när jag sa att de var en liten toalett. Vi kom fram iallafall och gick raka vägen mot toaletterna och klev in till toaletten. Charlie blev chockad när han såg en liten toalett stå bredvid en stor toalett😅 
 
Vi prövade först att stå upp och kissa men de gick ju inte så bra så han fick sätta sig och då kom de KIIISSSS😍 Haha säkert jätte töntigt men han klarade att hålla sig i ca 40 minuter utan att kissa på sig! Efteråt tvättade han även händerna i det lilla handfatet och strålade av stolthet!!❤ 
 
De har även varit två tillfällen som han har sagt till att han har varit kissnödig även fast han har burit blöja, då fick han gå på toaletten och på pottan då ena gången var vi och bowlade och andra gången på frukosten. #Stolt
 
 
 
Charlie växer för fullt och han är en helt underbar liten pojke som snart fyller 4 år.. Mitt hjärta går sönder när jag ser min lilla bebis på 2614 g & 45 cm växa sig större.. Snart kommer han bli tonåring så jag ser till att njuta av alla pussarna & kramarna för de varar nog inte så länge♡ 
 
Mamma är stolt över dig Charlie, mamma älskar dig & du är den enda som får mig att stiga ur sängen varje dag även när de känns tungt! Tack för all energi du ger mig med dina pussar och värmde kramar! Dina pussattacker, din utstrålning, ditt lysande ansikte med ditt stora leende med dina tindrande ögon, dina illaluktande fötter som du ska trycka upp i näsan när man tar av skenorna, dina skrattattacker och du ser till att lära mamma att spela dina favorit spel så vi kan spela tillsammans♡ 
Mamma älskar dig
 
#1 - - Sara:

Vad fin text på slutet😭❤

Svar: Åh tack❤
Johanna

Till top