.

Psykisk ohälsa / Permalink / 6
Klockan är just nu 00.54 och här ligger jag med ångest i hela kroppen så att jag inte kan somna.. Ska upp om ca 5 timmar för att ta bussen till Huvudsta centrum vi ska göra nya avgjutningar till Charlies ortoser.
 
I januari blev jag "sjuk" i samband med oväntad graviditet! Mina symtom skrek bara ångest som i slutändan berodde på hormoner från graviditeten. I en vecka mådde jag riktigt dåligt med alla möjliga symtom som gjorde att jag uppsökte en läkare i tron om att jag led av någon slags vitamin brist eller sköldkötel problem som jag led när jag var gravid med Charlie. Inga tester gjorde förutom blodprover för att se hur mina blodplättar, antal röda blodkroppar mm. Inget ovanligt sågs där tack och lov. Men jag förklarade mina symtom och bad också om atarax som jag tidigare har använt för min ångest för 5 år sen utifall att det var en ångest som skapade mina symtom. Berättade även att min mens var uppskjuten så jag tänkte mer att stressen och ångesten hade skjutit upp den vilket läkaren också trodde på så jag fick inte ta ett graviditetstest.
 
För att utesluta en graviditet köpte jag ett test samtidigt som jag tog ut mina atarax på apoteket! I samma stund som testet visade positivt blev mina symtom bekräftade. Samtidigt som jag även mådde riktigt dåligt fick jag även veta att jag hade en infektion i min livmoder som också kan ha spelat stor roll i mitt mående gällande symtomen som jag led av. 
 
Jag gick på antibiotika och gjorde även aborten i samma veva. Symtomen försvann aldrig. Det sitter kvar än idag vilket skrämmer mig något så otroligt.. Det främsta som gör mig orolig för min egen hälsa är att jag har åkt på ännu en infektion eller bakterie i kroppen som fortfarande sitter kvar.. Jag mår ständigt illa, har ingen aptit alls. Äter jag något mår jag illa direkt när jag ser maten som slutar med att jag äter inne i rummet om alla andra är hemma som kan hålla Charlie sällskap. Annars undviker jag att äta förens sent på kvällen. Jag har ingen ork till något, har även halsbränna som kommer så fort jag lägger mig ner. Har även rapningar som kommer och går hela tiden. Ena dagen kan jag få tjocka rapningar som får med sig magsyra upp och andra dagar rapar jag ingenting alls. Min mage har även blivit drabbad. Stressad mage, gaser, tömmer mig iprincip varje dag nu istället för var 3-4 dag. Kan få hugg i mensmagen då och då men det försvinner så fort jag ligger i bebisställning.. 
 
Mitt psyke kanske spelar ett spratt med mig som får mig att tro att det är ångest fast att det kanske beror på något inuti kroppen som har gått snett.. Jag är även den som tror att jag ständigt är sjuk vilket förvärrar mitt psyke och min ångest. Inte roligt alls och jag skäms nästan för att jag inbillar mig så mycket men jag är 99% säker på att något inte står rätt till i magen på mig. 
 
För att underlätta mitt psyke har jag intalat mig att det bara är ångesten men ju mer symtomen kommer upp ju mer tror jag att jag är sjuk på riktigt. Imorgon bitti ska jag ringa till läkaren bara för att få det bekräftat för mig att jag kanske är sjuk eller att mitt psyke har ballat ur totalt! 
Ska be om blodprover så jag kan må bättre och få kunna leva igen utan att behöva skydda mig från omvärlden. Jag vill inte må såhär mer. Vill kunna le. Kunna ge Charlie allt. I dagsläget är jag skör. Fuck det här. 
 
Tog ett graviditetstest igår som jag blev ombedd av kvinnokliniken för att se om hormonerna är borta. Testet visade ett stort negativt vilket känns skönt men jag kan verkligen inte släppa taget om dom positiva testen.. 
#1 - - Efva:

Jag förstår inte varför du låter dig plågas av en sån halsbränna. Du kan ju få magsår om du inte åtgärdar det. Finns ju receptfria mediciner på apoteket, också i flytande form. Vill minnas att du skrev en gång att Charlie blivit smittad med MRSA bakterien, hur är det med det?

Svar: Jag har inte vetat vad det beror på men jag tror att något i magen inte står rätt till.. Ja Charlie blev testat för MRSA men det kom tillbaka negativt!😊
Johanna

#2 - - Efva:

Vilken lycka att Charlies prov var negativt. Inte roligt att få den smittan. Lycka till med läkarbesöket. Man kan väl också tänka att du mår dåligt efter allt du gått igenom, kropp och själ hör ihop och jag kan tycka att en abort inte är nån trevlig upplevelse.

#3 - - Anonym:

Det låter precis som magkatarr som är jättevanligt att få av stress och ångest. Googla det så får du se att alla symtom stämmer.

Svar: Jag rådfrågade min läkare som tycker att det låter som magkatarr. Fick en tid nästa vecka för mer prover mm för att utesluta allergier och magsår.
Johanna

#4 - - Anonym:

Har du provat antidepressiva?
Det låter som att du har hamnat i en ond spiral på grund av din panikångest. Ångest ger ju en massa kroppsliga symptom och de reagerar du på med ännu mera ångest. Kroppen får aldrig vila och därför får du magkatarr. Tror att det är jätteviktigt att du hittar någonting att sysselsätta dig med på dagarna. Ju mer tid du har för dig själv, desto mer tid har du att tänka på om/var du är sjuk. Det är nog därför du mår bättre när Charlie är hos dig, tror du inte, för då har du något annat att tänka på.

Svar: Jag gick på Atarax under en väldigt kort period i början under första tiden när jag fick min diagnos. Dom hjälpte inte så jag slutade ta dom men jag fick atarax utskrivet igen när jag var hos läkaren i samband med alla mina symtom som visade en graviditet. Har kvar dom men har inte tagit några än. Vill inte fastna för dom så än så länge har jag inte rört dom alls.
Ja tyvärr så är det så som du skriver! Ju mer jag tänker på det desto "sjukare" blir jag i psyket som skapar en ond cirkel.
Johanna

#5 - - Anonym:

Prata med läkaren om du kan få prova antidepressiva ex sertralin. Det tar ett tag innan de ger effekt och de första veckorna kan man till och med må lite sämre innan det vänder. Jag förespråkar inte alls mediciner eftersom de ju inte är en lösning i längden, men ibland behövs de för att bryta en ond cirkel.
Om du får må lite bättre ett tag så kanske du kan ta tag i de "verkliga" problemen sen.

#6 - - Anonym:

Atarax fungerar ju mer lugnande för tillfället men antidepressiva ska hålla dig på en jämn nivå hela tiden.

Till top