SOMMARLOV

Random / Permalink / 1
Äntligen har Charlie fått lov från dagis, iallafall när han är här hos mig😍 Jag försöker hålla humöret uppe och försöker dra ner på alla "måsten" som t ex åka överallt och hitta på något bara för att det är sommar. Mitt psyke är fortfarnade lite ostabilt men det är bättre och jag växer mig stark fortfarnade. Jag har fortfarande mina stunder när ångesten och tankarna tar över men jag försöker låta bli att stressa upp mig för det. Får ta allt i små steg även om det inte är några "wow" steg utan jag tar det i små steg för att intala mig själv att jag inte behöver vara rädd. 
 
Den här veckan har varit en bra prövning för mig. Det borde egentligen inte vara några problem för en frisk förälder men nu har jag Charlie hemma dygnet runt är en stor prövning för mitt humör och psyke. Från att ha haft Charlie på dagis under dagarna som har varit min "räddning" till att då vila upp mig till att ha honom dygnet runt 7 dagar i rad. Jag är överraskad att det har gått så bra som det har gjort även om vi inte gör så speciellt mycket under dagarna. Vi har hittat på lite aktiviteter iallafall som både jag och Charlie har uppskattat♡ 
 
I måndags åkte jag och min pappa och stor handlade i Arninge. Min tanke är att ge Charlie så hemmagjord mat som möjligt som jag själv gör från grunden, för det blir ju både godare och man kopplar bort ens ångest en stund.
 
I tisdags var jag och Charlie bara hemma hela dagen och tog det lugnt. Inget märkvärdigt alls.
 
I onsdags var jag, Charlie och min pappa i Täby centrum och såg den nya filmen med Miniorerna som hade premiär.😍  
 
Charlie var så exalterad hela morgonen fram tills vi stod vid entrén till biosalongen. Jag var också förbaskat stolt över mitt hjärta! Det var första gången som jag inte tog med mig vagnen, utan Charlie gick runt med sin rullator hela dagen utan att gnälla! Underbar känsla att inte behöva dra med sig en gigantiskt vagn, Charlie fixade det där helt själv #stolt♡
 
Han hade även fått en plånbok med några pengar i kvällen innan av sin mormor som han skulle köpa godis för vilket han gjorde. Innan bion började gick vi till mataffären och Charlie sprang direkt till lösgodiset och ställde sig upprätt helt själv och tog en skopa för att fylla på med godis! Fantastiskt känsla att han har blivit så självständig♡♡
Bion gick jättebra och filmen var även superbra!
Jag är ju ett fan av miniorerna så jag ska inte klaga på filmvalet😏
 
Charlie är ju den som inte riktigt vill sitta stilla under en sån lång tid men det gick hur bra som helst! För min del gick det bra bara att jag hade puls i början när vi skulle sätta oss ner, ni mer ångest eller socialfobi förstår mig nog.. Som tur gick det över ganska fort så jag kunde njuta av filmen till max! 
 
Efter bion gick vi runt i Täby centrum en stund. Var så skönt att äntligen få känna sig "fri", då får man ju passa på att utnyttja tillfället och göra det bästa av stunden. Vi gick förbi TGR och skämde bort Charlie lite. Innan min ångest kom tillbaka kunde jag skämma bort honom med presenter, kläder och aktiviteter titt som tätt. Nu när ångesten mer eller mindre håller mig inlåst så ville jag skämma bort Charlie lite även om han stod för sina vattenpistoler själv. Jag köpte en yxa och ett svärd gjord av skumgummi som vi krigade med hela kvällen😅 
 
Nu när Charlie har sin rullator är han aldrig stilla! Han ska springa runt överallt och göra olika hopp lite hur som helst.. Man får hålla ett öga på honom för han är ju inte riktigt den som ser upp med vart han går, så rätt som de är så kan han åka in i någon som går förbi honom eller springa ifrån en. Icke bra men jag låter han få njuta av stunden även om man får tjata på honom att se sig för😅😇 
Idag, torsdag var tanken att vi skulle åka förbi min farmor en sväng bara för att säga hej. Dock så vaknade vi lite försent så det sket sig, då blev planen att vara hemma hela dagen tills jag fick för mig att köpa skor till Charlie.
Charlie har två par skor hos mig som han skiftar med och sen har han även ett par gummistövlar på dagis som har blivit allt för trånga för Charlies skenor. För att få ner fötterna behöver man tålamod och tid! Dom är trånga och har en ganska så smal sula som egentligen har funkat hur bra som helst tidigare, iallafall när jag tar pp dom. Jag har en liten teknik nämnligen som personalen kanske inte har listat ut men dom börjar bli slitna och charlie har även börjat klaga på smärtor när han har på sig dom så det var likabra att införskaffa nya skor. 
 
 I sista sekunden ringde jag & Charlie min pappa och frågade om han ville följa med till Arninge för att köpa skor till Charlie vilket han självklart ville😍
 
Att köpa skor till Charlie är verkligen inte lätt.. Det är verkligen en utmaning när man ska försöka hitta ETT par som ska passa till bägge fötterna utan att dom sitter för hårt.. Tror vi prövade 6-7 par skor till honom med två olika storlekar men ingen jävel ville passa.. Passade ena skon så funkade det inte alls på andra foten så det blev ju en besvikelse när Charlie hittade så fina skor som han ville ha.. Tillslut fick jag på ett par blåa skor som fungerade hur bra som helst. Charlie fick pröva att gå och springa i dom, ingen smärta✔ 
Hittade ett par svarta skor med spindelmannen på som satt bra dom också, ingen smärta där heller✔ 
 
Tillslut hittade vi två par gympaskor som passade så det fick bli dom! Tanken var ju att jag skulle köpa stövlar men jag vill ha en viss modell på dom.. Det är som en vanlig gummistövel bara att man kan dra åt längst upp på stöveln som oftast brukar vara helt öppen. Med tanke på att Charlie inte riktigt har samma gång och möjligheter som andra barnen ute i regnet eller snön så vill jag ha just såna stövlar som iallafall kan minska "intaget" på regn/snö. Andra barn kan ju huka sig när dom leker vilket gör att regnet inte kommer in på samma sätt medan Charlie antingen blir ståendes eller helt sittandes och blir helt dyngsur om sina små fossingar..🙁 
 
Jag ska söka vidare efter såna stövlar till hösten iallafall😊 
 När vi hittade skorna gick vi till djurbutiken och kollade på kaninerna, eller ja Charlie och morfar gjorde de medan jag kollade på akvarieprylar. Nu när jag har mått som jag har gjort har jag inte haft något intresse när det kommer till fiskarna. Dom har liksom bara blivit ståendes där, självkart har jag ju matat och bytt vatten och sånt men jag har inte gett dom någon "kärlek". 
 
Jag köpte iallafall en temperatur, en flaska som ska ta död på farliga bakterier som finns i vanligt kranvatten som inte fiskarna mår bra utan. Då ska denna flaskan ta bort all skit som finns för att göra fiskarna och växterna mer piggare, friskare, mindre stressiga! Super om det funkar👌 Köpte även 5 växter till akvariumet som jag la i direkt när vi kom hem igen! Städade hela akvariumet, nytt vatten, bort med alger på rutorna, växter i, medlet också. Akvariumet fick lite mer liv i sig och även nya gömställen till våra nya yngel som har dykt upp under veckan😍 
 
Blir alltid lika chockad när jag ser nya yngel, borde inte de egentligen med tanke på att guppys som vi har är rena rama gökfiskarna😅 
 
#1 - - Efva:

Duktig pojke och duktig mamma !

Svar:
Johanna

Till top