Habiliterings möte

AMC / Permalink / 0
Imorse var planen att stiga upp senast halv sju för att jag skulle känna mig som en människa, inte stressa, dra på mig lite mascara och känna mig fräsh. Det slutade med att jag vaknade klockan sju istället vilket inte alls var planen. Kvart över sju skulle jag börja bege mig mot Charlies dagis för ett habiliteringsmöte tillsammans med dagischefen och personalen som har hand om Charlie. Så det var bara att slänga på sig kläder och slänga i mig ett halvt glas oboy för att sen springa iväg!😅
 
Kom till dagis ca 07.25 och mötte Charlie på parkeringen utanför dagis. Såg bara en liten människa med en grön rullator vid sig. Fortsätte att gå fram tills man ser att Charlie får syn på mig och skriker maaaaammma och springer mot en😍 Oslagbar känsla♡
 
Vi promenerar in och lämnar av Charlie på avdelningen som hade öppet så tidigt på morgonen. När vi kom var det frukost dags men Charlie blev så förstörd när han såg mig försvinna. Man hörde bara att han skrek mamma och var helt förstörd med tårar som rann ner.. Kramade om honom med tårarna i halsgropen och lämna över honom till personalen. Hemskt att se honom så förstörd när man själv inte kan göra något åt det.. 
 
Jag, Christopher, sjukgymnasten, arbetsterapeuten, dagischefen och en ur Charlies grupp var med på mötet. Vi pratade om hur allt har gått det senaste året. Vad som har gått bra och mindre bra både hemma och på dagis som är habiliterings relaterat! 
Hur ortoserna funkar om dagarna? Vilka lekar som fungerar bäst för Charlie? Använder han händerna så mycket som möjligt utan att någon hjälper till? Når han handfatet på dagis? Använder vi rullstolarna något eller vill vi ändra något på dom? 
 
Vi gick liksom igenom allt helt enkelt! 
Uppdaterade läget och hur vi ska gå vidare under detta året med stretchingen för händerna som har legat under isen ett tag för att fötterna och få igång gåendet har kommit i första hand. Arbetsterapeuten vill att Charlies händer ska användas i mer lekar där han inte behöver tänka på att det är stretchträning utan att träningen ingår i lekarna speciellt på dagis där han är som mest aktiv. 
Hur vi ska gå vidare med ett par stretchiga handotroser som får upp Charlies handled. Tidigare har vi ju använt nattortoser som han själv tog av varje natt eller att karborrtaggen gick upp under natten. Vilket blir ett problem för hur vi kan lösa det på bästa möjliga sätt! Sen fick vi ett par handortoser som skulle användas en timme under dagen på dagis som inte heller var en hit.. Dom var ivägen när det var lekdags vilket gjorde Charlie förbannad så dom slutade använda dom också.
 
När Charlie är ute och leker har han en favorit cykel som han använder flitigt varje dag! Den har liksom blivit som hans egna cykel just för att den är så lätt att ta sig fram med, liten och enkel. Inte hög i höjden så han ramlar inte från en hög höjd men när han väl ramlar med den skrapar han ju upp händerna. Som han sen hoppar på när han inte använder rullatorn vilket utsätter Charlies händer för en hel den sår och förhårdnader som man vill förhindra. Det är något som jag har löst för tillfälligt, med att klippa sönder hans vanliga fingervantar så man ser fingertopparna. Funkar än så länge men värmen kommer ju så det lär inte hålla så länge till med att ha dom vantarna! 
 
Allt som allt gick vi igenom allt som har med utemiljö och innemiljö. Hur ofta rullatorn och rullstolarna används osv. Det är en hel del mer men det får räcka såhär😊 
Till top