"Jag är avundsjuk på dig för att ska få ett friskt barn"

Graviditet / Permalink / 9
Alla säger att under graviditeten ska man njuta & må bra på sitt sätt och vad alla säger, men när jag väntade Charlie så mådde jag skit. Det var inte pågrund av illamåendet utan av all kritik jag fick, all stress från alla runt omkring. I början var det stressigt för nästan alla skrek nästan ABORT när man såg mig, man vågade nästan inte gå utanför dörren innan alla blickar kom mot en. Jag dolde min mage så länge det bara gick, min mage började synas i vecka 20 med kofta. Jag skämdes när jag var ute, alla blickar borrade sig in i mig. Jag umgicks med en tjej som jag har skrivit mycket om förut som vi kan kalla för Sara. Vill inte hänga ut henne men en tjejen har grava problem med sitt liv. Hon är riktigt uppmärksamhets kåt från allt & alla, hon gick runt till alla här i Gribbylund och öppnade sin förbaskade käft och sa till alla. Jag ville hålla det hemligt så länge det bara gick.
 
Jag mådde bra under graviditeten bara att jag hade lite illamående på morgonen inget annat. Men all stress gjorde mig illa till mods. Jag och Christopher bråkade om allt, då menar jag verkligen ALLT. Det var så tråkigt att alltid hamna i konflikter med honom. Han hade inte smällt det med att jag skulle behålla, eller att hela hans party liv skulle försvinna. 
 
Sen när jag fick veta om att Charlie skulle födas med ett fysiskt handikapp så började självklart alla snacka. Sara snackade till alla självklart, hon kunde verkligen inte hålla truten, men efter ett tag gick jag ut med det på bloggen och jag fick en hel del negativa kommentarer om Charlie t ex att jag skulle ta bort honom, att han har ett missfoster osv. Men jag beslöt mig att ta mig i kragen och vara stark och hålla huvudet högt. 
Nu fick jag höra ännu mera negativa kommentarer från människor runt omkring mig. Sara kunde sitta och gråta framför mig och säga hur dålig jag var som skulle behålla honom ändå. Att han är si och så men jag säger bara Fuck Off till alla som ser ner på Charlie. Men iallafall, jag gjorde mitt bästa och sen tillslut tänkte jag bort att han skulle födas med ett hinder, jag såg bara fram emot honom. Alla omkring mig gnällde om allt, jag var bara glad över att jag skulle få ett barn. 
 
När vi fick reda på Charlies handikapp så blev det ännu mer tjafs mellan mig och Christopher. Jag kommer aldrig glömma en speciell sak som han sa, det gör ont än idag. Jag vill egentligen inte säga något men det är så tungt att hålla det inom sig, jag vill inte verka taskig med det är ingen som vet hur det är att vara 17 år och ha en son nästan på heltid själv som har ett barn som har ett ganska så "gravt" funktionsnedsättning. Jag har aldrig riktigt sagt till någon om hur det är att ha ett barn med ett sånt behov. Ingen vet mina känslor eller hur jag känner, inte mina föräldrar eller Christopher! 
Det mest sårande jag har hört Christopher säga är till en av hans vänner som också skulle få barn; 
Jag är så avundsjuk på dig för att du ska få ett friskt barn. 

Alltså kan ni förstå mig när man får se ett sånt sms av sin egna "pojkvän", ens första & största kärlek säga så.. Tro mig jag sitter med tårarna i ögonen just nu. 
Det är det mest sårande jag har hört/sett under graviditeten, jag hade så mycket att tänka på. Det var kontroller hit och dit, vikten, socialen, Christopher, kroppen, familjen, pengar, Sara som alltid skulle förstöra allt, alla som skulle lägga sig i, boende, vänner, ja ni förstår nog vad jag vill säga. Det var en stress hela tiden så jag hann aldrig riktigt njuta så som alla gravida vill. Jag mådde inte bra alls även om jag försökte, jag gick upp 20 kg, jag sov nästan hela dagarna för att jag mådde så dåligt. Jag mer eller mindre tröst åt för att må bra! 
 
Att vara gravid var annars det bästa som hänt mig, få se sitt barns hjärta, röra sig, se framsteg i utvecklingen i magen, se magen växa, uppmärksamheten fast det mesta var negativt. Jag fick inga bristningar på magen, jag hade fan bröst! Bästa tiden men ändå inte, jag ångrar mig inte för 5 öre ska ni veta, allt som var och hände under graviditeten har bara gjort mig starkare & klokare idag :) 
Godnatt <3 
 
 
#1 - - Lisa:

starkt jobbat av dig! :) härligt, stå på dig! Din kärlek till ditt barn är det viktigaste! Stor kram till dig!
/en mamma med handikappade tvillingar.

Svar: Tack, värms otroligt mycket! <3
Johanna

#2 - - kimberly:

Så himla stark du e <3 ditt barn har fått en kärleksfull mamma o nån som älskar honom just så som han e <3 många kramar till dig ifrån en 4 barns mamma

Svar: Åh tack vad glad jag blir! Så gulligt av dig, blir lite små rörd här<3
Johanna

#3 - - EFVA:

Du var ju så ung. Du borde haft vuxna omkring dig som berättat för dig att en tonårskille är kär så länge han får sex. Nu har du fått lära dig det den hårda vägen men så stark som du är kommer du att klara detta. Din son kommer en dag att tacka dig för att du gav honom livet, tänk på det när det känns jobbigt.

Svar: Öh wtf? Måste allt handla om sex hela tiden? Och jo jag hade vuxna omkring mig som bad mig hålla mig undan men jag var för kär i honom för att hålla mig borta.
Johanna

#4 - - Alexandra - 3 barnsmamman :

Jag blir lite tagen av att folk kan vara så elaka , hur kan man säga sådana saker om att det är missfoster,om abort eller sitta & gråta och kränka dig rätt upp i ansiktet.

Svar: Om jag ändå visste varför man gjorde så, jag är stolt över mitt val & ångrar inte en sekund av honom. Han är mitt allt den lilla grisen! :)
Johanna

#5 - - Katta:

Så kan man ju inte säga "att en tonårskille är bara kär i dej så länge han får sex". Jag är gift med min tonårskärlek idag, hållt ihop sen vi va 14. Skulle jag aldrig lära mina barn. Men man ska inte gå med på sex bara för att ha nån kvar däremot! Gäller ju isf med tjejer oxå, inte alltid killarna som svin.
Jävla tur att du inte hade en vuxen som lärde dej de!!

Du är jätte duktig med Charlie o han är så jäkla söt :)

Svar: Haha, tack Katta :]
Johanna

#6 - - Ellie:

Har sagt det förr och säger det igen. Vilken resa du fått genomgå trots din unga ålder!
Du är stark och kämpar på! Det är tufft med en bebis.. Du ska dessutom ta hand om plugg, sjukhusbesök, extra mycket vård med Charlie och separation från Charlies pappa. Det är inte alla småbarnsföräldrar som har det så tufft som du. Och ändå klarar du det fint! Tror på dig johanna!

Svar: Tack, kärlek till dig Ellie! <3
Johanna

#7 - - Erica:

Hej!
Jag hittade till din blogg via Instagram, jag blev så fast i bilderna på dig och din son så jag valde att kolla länken som du skrivit ner och jag måste säga.. Jag är otroligt glad att jag gjorde det. Du har nämligen en mycket fin blogg, både utseende och text :D

Detta inlägg "JAG ÄR AVUNDSJUK PÅ DIG FÖR ATT SKA FÅ ETT FRISKT BARN"
Jag kan bara säga till pappan, MEN HERRE GUD! Var glad för att du har ett barn & att barnet lever.. det är ändå ditt j*vla kött och blod.

Till alla som säger att DIN son är ett missfoster el säger att du skulle gjort abort, SKULLE NI KLARA AV ATT DÖDA ERA BARN OM DOM BLEV SOM CHARLIE EL ÖVERHUVUDTAGET GE BORT DET?

Hur korkade är ni?
Är ni bara 14?
Även en kvinna som inte fått barn vet hur det känns att höra sådana saker.. FY, USCH & BLÄ på er alla som har mage att trycka ner en annan individ på detta vis!! Sätt er in i hennes situation för tusan.. Det svider i mitt hjärta att läsa el höra att folk gör sådana saker som "Sara" & dom andra, även pappan :(

Ens barn betyder ALLT och går ALLTID i första hand.. kärleken till sitt barn går inte att slå, det är starkast.

Till dig Johanna, jag tycker att du har varit stark (en av de starkaste jag läst om).. 17år och gå igenom allt detta mera el mindre ensam. Stå på dig & håll huvudet högt.. Vi som förstår finns också här <3

Svar: Tack för alla fina ord och all styrka du ger mig i dina ord! Jag håller verkligen huvudet högt, det gör jag! Annars hamnar jag på botten rättare sagt, det är kämpigt ja men vad gör man inte för sina barn? Tack ännu en gång <3
Johanna

#8 - - Hanna Sjöholm:

Har kollat igenom din blogg lite nu och jag måste säga att du är sjukt otroligt duktig!
Hemskt att människor ska sätta sig emot dej då du behöver som mest stöd!! Blir så arg när jag läser detta inlägg. Jag tycker du har gjort helt rätt som valt att behålla ditt barn och som klarat av att stå emot allas grymma kommentarer och skitsnack så att du nu har din fina och värdefulla son. All lycka till er! ♥

Svar: ❤️
Johanna

#9 - - E:

Sjukt att du ska hänga ut Christopher som du gör.

Svar: Ligger i min natur😏
Han snackar så mycket skit om mig så varför ska jag inte kunna öppna min mun, för att berätta min historia och mitt liv?😊
Johanna

Till top