Ekonomikris

Random / Permalink / 6
Fy frullan vad det är kalle ute, helt otroligt vad det är kallt! 
Just nu sitter jag med en dunder gosig varm filt och täcke över mig med mammas dator ovanpå. Jag lyssnar på nin gamla Spotify lista från åttan. Jag håller på att kolla efter olika hjälpmedel för både mig och Charlie som gar med ekonomi och göra. Jag får inga pengar från försäkringskassan längre. Jag har 20 dagar kvar men får inga pengar vilket gör det lite kris med tanke på att han snart fyller år plus min syster. Jag har också pengabrist när det gäller att försörja mig när vi ligger inne på sjukhuset. Jag har inte råd alls även om jag bara håller mig till mat om månaden. Jag har inte pengar kvar alls och nu måste jag tyvärr söka hjälp men det sista jag vill är att fråga socialen om pengar. Då kommer det bara bli en utredning och en massa strunt vilket jag inte orkar nu när jag inte har något med dom och göra så jag vill helst undvika dom. 
Jag försöker också kolla på lite mini jobb som mcdonalds, nickis äventyrslek, leos leklamd osv, men man måste skriva CV vilket jag har 0 koll på hur man skriver sånt så jag försöker ta hjälp av internet som hjälp. Men något knådar jag allt ihop om jag har tur! 

Innan jag satte mig här så var jag först i Arninge med Ellen och hennes mamma som skulle köpa mat till nyår och sen så åkte vi snabbt förbi jysk i Arninge. Dom köpte lite smått & gott och sen åkte vi till Täby centrum, alltså jag och Ellen. Haha, aldrig haft det så roligt själv utan Charlie. Vi blev som 12 igen, det var otroligt roligt att få komma ut utan barnvagn och ett barn, skönt att få släppa loss lite. Jag köpte inget förutom en pommac och shampoo till Charlie. Vi gick förbi Java fridtidsgård som ligger vid sidan av Täby centrum. Var trevligt att se gamla ansikten faktiskt, man kände sig seriöst som 14 igen. Vi var där i ca 10 minuter sen kom Ellens mamma och körde hem mig. Dom skulle fira Ellen med att äta ute så jag fick skjuts hem och hoppade direkt in i badet med rykande varmt vatten! åh så skönt ska jag säga er, sen ringde Christopher och bad om rullstolen som stod här hemma så jag fick jag fick gå ner och lämna den. Passade på att pussa på Charlie och sen gick jag hem och nu sitter jag här framför datorn i värmen och kollar efter ett litet jobb. Får se om jag lyckas :)

#1 - - Anonym:

Men om inte tj tagit ut alla sina dagar kan han skriva över dom på Dig. Och sen undrar jag en sak till har du inte planerat din mamma ledig het? Ta de inte som en dålig sak undrar bara mest hur du har lagt upp dina dagar med tanke på att de är så pass många?

Sök bostadsbidrag för unga 18-25 med barn under 18 år. Du får som minst 1500

#2 - - ellah:

Hej, sök från majblommafonden de kan hjälpa dej med lite pengar iaf sen vet jag att man kan gå å prata med svenska kyrkan å få lite där med :-)
Sen tror jag du kan få från försäkringskassan för charlies handikapp :-)
Kram

#3 - - Tildan:

jätte bra att du hellre vill ha ett extrajobb ! Men för att du söker ekonomisk hjälp hos soc så får du ingen utredning .. Om du skulle söka hjälp hos dom .. Socialen har olika "avdelningar" , ekonomi , barn , missbruk , mm .
Du kan be Charlies pappa föra över dagar till dig på föräldrardagarna & sök bostadsbidrag på försäkringskassan .. Det finns massa trådar att dra i ..
Kivar sig ekonomin helt åt helvete med mat kan du även söka hjälp hos kyrkan eller hos tex Giving People eller mathjälpen på Facebook ..
Lycka till och hör av dig om jag kan hjälpa dig på något vis (:
Matilda Tildan Poulsen , på Facebook !
Krams

#4 - - Sofia:

Eftersom du är så ung, är ensamstående och har ett barn med funktionsnedsättning så finns det många olika fonder att ansöka. Sök lite på nätet och om du känner någon som kan hjälpa dig, med personligt brev osv..... Alltid värt att få iväg olika fondansökningar :)

Svar: Har redan läst runt lite men det finns bara majblomman och försäkringskassan som finns vad jag hittar..
Johanna

#5 - - Anonym:

Tänk att ditt barn kommer läsa allt dehär när han är större. Ingenting man vill läsa kan jag lova dig!!!! Man kan alltid va hemma med barnet tills de är 3 år då får du vårdnadsbidrag ligger på 3000 i månaden ist för dagis. Men inte vill man leva på bidrag eller? De är väl bara att söka jobb o skola in han på dagis när han är 1.. Timvikarie på ett äldreboende kan nästan vem som helst göra dock vill som helst att man jobbar kväll och helger med men man kan tacka nej..

#6 - - Anonym:

Hur ska du ha råd att ha Charlie på dagis?
Bostadsbidrag är väl mer för de som har egen lägenhet?

Till top